Elektrisk Sparkesykkel

Om SparkEL

De siste 7-8 årene har vi jevnlig fått forespørsler om å ta agenturet for diverse elektriske sparkesykler med tilbud om forsendelser av prøver for å se kvaliteten. I hovedsak fra Kina og Korea. Vi har takket nei til alle fordi vi selger det vi vet er bra og ikke noe annet. Motivasjonen for å holde på med dette ved siden av jobb er at vi oppdaget Xootrs fortreffelige kvalitet og ville selge dette til likesinnede. Vi startet for ca 14 år siden med sparkesykler for voksne kjøpt fra USA, og vi liker å si at vi var dem som startet bølgen 🙂. Vi var de første som hadde sparkesykler med store hjul i Norge, og var alene om disse i mange år. Vi ble stoppet på gata nesten daglig av folk som spurte hvor vi hadde fått tak i sparkesyklene. Slik begynte vi så smått å tenke på å starte nettbutikk og import.

Nå er det mange som spør om syklene våre er elektriske (det er de ikke), og med denne posten forsøker vi å gjøre rede for våre tanker og dele våre synspunkter rundt elektriske sparkesykler. Dette for deg som er i markedet etter et pendlerverktøy, som tross alt er hva en sparkesykkel er.

Viktige momenter du bør ta med deg:

  • Vekten! En elektrisk sparkesykkel veier rundt 12 (!) kilo. Det er mer enn en vanlig trå-sykkel. Våre sparkesykler veier godt under halvparten (4,5 kg) og er således utrolig mye enklere å få plassert i en trang trikk, opp trappen til kontoret, i hattehyllen på toget eller gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen (Ja! Du får den med som håndbaggasje).
  • Størrelsen! Størrelsen teller, og er du pendler på tog, trikk eller buss i urbane strøk teller hver centimeter når du endelig har fått vindusplassen, og du slipper å ta opp nabosetet til et elektrisk kjempeting…
  • Antall deler! Våre Xootr sparkesykler består av kun solide 24 deler i tillegg til 15 skruer. Sammenlign dette med en elsparkesykkel og du vil forså hvorfor våre sparkesykler er vedlikeholdsfrie med innkapslede kulelager og 0 behov for smøring. Vi har hatt en Xootr i daglig bruk i 12 år!
  • The LOOK! Sammenlign bildene under så ser du at hipstergrevlingen ikke ser halvparten så tøff ut. Ikke passer det seg å lese avis samtidig heller, for du må støtte den tunge sykkelen
  • Farten! EL-scooteren er begrenset i hastighet på 20 kmt. Hastigheten på våre sykler bestemmer du selv! Det raskeste vi har trillet var 53 kmt med tung ryggsekk på halvsliten asfalt (gjør det aldri igjen). I den daglige nedoverbakken til t-banen holder du lett 30 km/t og i flatt lende 10-15 km/t. I oppoverbakkene er våre sykler enda bedre! Den elektriske sparkesykkelen holder da endel mindre enn sin maksimumhastighet pga oppoverbakkene, mens Xootren tar t-banen høyere over havet enn der den bor og triller raskest helt hjem til jåleølet.

  • Helsa! Vi har aldri helt skjønt poenget med å kjøre bil til jobb for å spare tid, for så å bruke fritiden på treningssenter… Og det blir ikke noe bedre med sparkesykkel med motor. Vi ser på den daglige Xootr-turen som en liten følelse av surf, frihet, frisk luft og noen velbrukte kalorier i hvert spark, før vi synker hen foran skjermen på kontoret og gleder oss til hjemturen.
%d bloggers like this: