Elektrisk vs. analog sparkesykkel

Tenker du kjøpe en en sparkesykkel og lurer på om du skal velge en elektrisk? Vi vet lite om elektriske sparkesykler skal vi innrømme – vi har ikke en gang forsøkt en (jeg mistenker kanskje at noen av kidsa for å ha gjort det).

For å imøtekomme den sterke konkurransen tenker vi lufte noen tanker om fordelene med å kjøpe en XOOTR fremfor en elektrisk…

  1. Vekten: En elektrisk sparkesykkel veier fra 12 (!) opp til 18 (!!) kg. En Xootr MG veier 4,9 KG. Altså godt under halvparten. En elektrisk sparkesykkel blir som å slepe med seg en halv moped inn og ut av buss og t-bane.
    ——-
  2. Prisen: Tidligere var vi beskjemmet av å ha den dyreste sparkesykkelen på markedet men var nøye med å formidle sparkesykkelens kvalitet. Vi hadde sparkesykler i bruk som var godt over ti år gamle (den er nå stjålet). Sammenliknet med elektriske sparkesykler er vi ikke lenger dyrest.
    ——-
  3. Kvaliteten: Kvaliteten på våre sparkesykler er uovertruffen. Den er så god og veldesignet at salige Steve Jobs hadde en Xootr Ultra Cruz på sitt kontor sammen med en håndfull andre gjenstander i Apples oppstartfase. Våre sparkesykler varer lenge, og den består av kun 26 deler. Garantitiden vår er fem år (ihht. kjøpsloven). Kvaliteten på elektriske sparkesykler vet vi ikke så mye om, men forsøk å få noe igjen på garantien etter to år hos noen som har solgt deg en elektrisk sparkesykkel bestående av hundrevis av deler som kan lage trøbbel. Les gjerne om testen hos Dinside.no her: https://xootr.no/dinside-no-tester-var-sparkesykkel/
    ——-
  4. Hastigheten: En elektrisk sparkesykkel går ikke raskere enn 20 km/t. Det er bare raskt i oppoverbakker. Du holder fint følge med en elektrisk sparkesykkel uten å bli svett. Nedoverbakker blir det gjerne litt over 30 km/t om du ikke bremser. Vi har selv hatt vår i over 50 km/t i et anfall av ikke ungdommelig overmot på Værøy i Lofoten. Minner om: Elektrisk sparkesykkel er IKKE moro i nedoverbakkene med sin hastighetssperre.
    ——-
  5. Barnehagen: Modellene våre som har brede dekk gjør det svært enkelt å både bringe og hente barn i barnehagen. Vi har selv hentet både én og to barn i barnehage / skole med en Xootr MG
    ——-
  6. Størrelsen: Størrelsen teller. Big is not beautiful. Som nevnt over: Å slepe med seg en halv moped er ikke moro. Å ta med seg sparkesykkelen vår på ferie med fly er superenkelt. Vi tar vår med som håndbagasje lett som en plett.
    ——-
  7. Brannfare: Våre sparkesykler er bare heite å se på. Vi minner om at HVIS du likevel velger elektrisk sparkesykkel så ikke ta lett på rådene fra Brannvernforeningen. Det har vært flerfoldige branner hvor elektriske sparkesykler under lading er brannårsaken.